Over Vakjoe!

De laatste 7 kilometer

Frank kraak, de geestelijk vader van Vakjoe!was een fanatiek hardloper. Een marathonloper. Als je weleens een marathon hebt gelopen weet je dat de laatste 7 kilometers loodzwaar zijn. Het lopen van de marathon liep als een rode draad door zijn laatste 37 levensdagen. Zijn laatste marathon. Samen met familie en vrienden loodsten wij hem door die laatste kilometers. Ook nu zal hij de finish halen. Deze korte documentaire 'De laatste 7 kilometer' is een eerbetoon aan een marathonloper. Het verhaal achter Vakjoe!

Vakjoe!Het ontstaan

Vakjoe! Als u deze fonetisch gespelde naam voor het eerst uitspreekt of hoort kan ik mij indenken dat u even met de wenkbrauwen fronst. U bent niet de eerste en zeker niet de laatste. Laat ik mij voorstellen. Ik ben Patrick zoon van Frank Kraak, geestelijk vader van deze beweging.
Op 5 oktober 2012 kregen wij te horen dat hij niet lang meer te leven had. Slechts 37 dagen later op 10 november 2012 is hij aan uitgezaaide alvleesklierkanker overleden.

Tijdens een bezoek gedurende die laatste dagen stak een vriendin bij het maken van een foto met mijn vader uit nijd, frustratie, maar vooral uit machteloosheid haar middelvinger op tegen kanker.
Zo vertelde zij later.

In een toen nog besloten groep heb ik familie en vrienden opgeroepen om voor hem hun Vakjoe!foto te plaatsen als blijk van medeleven. Daar werd tot grote vreugde van mijn vader massaal op gereageerd. De Vakjoe!beweging is geboren. Op Facebook inmiddels uitgegroeid tot een openbaar platform waar strijders tegen kanker een hart onder de riem wordt gestoken, een pluim aan de overwinnaars wordt gegeven, waar geliefden worden herdacht. Voor hen steken wij de middelvinger op en zeggen we luidkeels Vakjoe!tegen kanker. Op 10 augustus 2015 is een wens in vervulling gegaan, stichting Vakjoe!is een feit.

Wat is het doel van Stichting Vakjoe!? De stichting heeft ten doel het bieden van ondersteuning aan personen die ernstig dan wel langdurig ziek zijn of zijn geweest; maar ook aan de mensen die hierbij nauw betrokken zijn. Door hen onder andere aandacht te geven hetzij via de Facebook pagina, maar ook kleinschalig door het inzamelen van geld en het voeren van acties. Zoals bij voorbeeld in de vorm van de Vakjoe!Goede bestemming en alles dat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, een en ander in de meest ruime zin van het woord.